اهداف آموزش در مدرسه

در راستای رسالت و مأموریت آموزش و پرورش و جهت ‌دهی به رشد همه‌جانبه دانش‌آموزان برپایه تعلیم و دستورات دین مبین اسلام است . مدیران، برنامه‌ریزان و همه افرادی که در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان نقشی برعهده دارند، مکلفند در برنامه‌ریزی امور، سازماندهی فعالیتها و انجام وظایف مربوط بگونه‌ای اقدام نمایند که تا پایان دوره تحصیلی حداقل دستیابی هر دانش‌آموز به اهداف تعیین شده در ذیل ممکن باشد.

 

از نظراعتقادی :

1ـ اصول دین را باور دارد و برمبنای آن عمل می‌کند.

2ـ خدا را به دلیل ربوبیت شایسته اطاعت می‌داند.

3ـ با انبیاء و ائمه معصومین (ع) آشنایی دارد و به مطالعه زندگی آنها علاقه نشان می‌دهد.

4ـ با ولایت فقیه آشنایی دارد و رابطه آن را با امامت می‌داند.

5ـ به رعایت تولی و تبری توجه دارد.

6ـ با اولیاء دین، بزرگان و شخصیتهای اسلامی آشنایی دارد و به مطالعه زندگی آنها علاقه نشان می‌دهد.

7ـ به قیامت و حساب در آن روز را باور دارد و خود را در رابطه با اعمالش در نزد خداوند مسئول می‌داند.

8ـ نماز را مهمترین راه ارتباط با خدا می‌داند و به خواندن نمازهای پنج‌گانه عادت کرده است.

9ـ قرآن را صحیح قرائت می‌کند و با برخی از قصص آن آشناست.

10ـ با تاریخ صدر اسلام آشنا است و به آن علاقه نشان می‌دهد.

11ـ فروع دین را می‌داند.

12ـ می‌تواند از رساله عملیه خاص سنین خود استفاده کند.

13ـ احکام تقلید را می‌داند و مرجعی برای خود انتخاب کرده است.

14ـ احکام مربوط به محرم و نامحرم را رعایت می‌کند.

15ـ به انجام امر به معروف و نهی از منکر علاقه نشان می‌دهد.

16ـ معنای جهاد و شهادت را می‌داند و به حضور در صحنه‌های دفاع از دین علاقه نشان می‌دهد.

17ـ زمان‌ها و مکانهای مقدس را می‌شناسد و به وظیفه‌ خود در مقابل آنها عمل می‌کند.

18ـ در مسجد با رغبت حضور می‌یابد و در برنامه‌های عبادی، فرهنگی و اجتماعی آن شرکت فعالانه دارند.

 از نظر اخلاقی:

1 : راستگو، امانت‌دار و راز نگهدار است.

2 : به ارزشهای اخلاقی علاقه نشان می‌دهد.

3 : به ارزشها و تواناییهای خود آگاه است و سعی در پرورش آنها دارد.

4: دختری عفیف و باحیاء و پسری شجاع و غیور است.

5 : اطاعت از والدین را وظیفه می‌داند.

6 : برای انجام کارهای خود شخصاً اقدام می‌کند و خود را از مشورت دیگران بی‌نیاز نمی‌داند.

7 : موفقیت دیگران را ارج می‌نهد و خود نیز برای رسیدن به موفقیت تلاش می‌کند.

8 :به دیگران کمک می‌کند و در رفع ضعفهای آنها می‌کوشد.

9 : از لباسهای مناسب اسلامی ایرانی استفاده می‌کند.

10 : اوقات فراغت خود را با فعالیتهای مناسب پر می‌کند.

11: وضع ظاهری خود را با توجه به موازین دینی و اجتماعی مرتب می‌کند.

12 : توانایی عفو کردن دیگران در او بوجود آمده است.

13 : با دقت در اعمال خود نسبت به دیگران زمینه اشتباه و خطای آنها را در مورد خود از بین می‌برد.

14 : رعایت احترام دیگران را در صحبت با آنها لازم می‌داند و با جملات احترام‌آمیز سخن می‌گوید.

15 : کاری از دیگران خواستن را مگر در صورت ناچاری امری ناپسند می‌داند.

16 : به پیشرفت کشور خود و هموطنانش اهمیت می‌دهد و یکپارچگی ملی را با ارزش می‌داند.

17 : استفاده از تجربه بزرگترها را برای پیشرفت خود و دیگران لازم می‌داند.

18 : قبل از عمل فکر می‌کند.

19 : به انتقاد از خود و دیگران اهمیت می‌دهد.

20 : خوب را از بد تشخیص می‌دهد و گرایش به خوبی دارد.

21 : رفتاری متعادل دارد و سعی می‌کند بر احساسات خود تسلط یابد.

22: به رعایت نظم و انضباط عادت کرده است.

23 : رعایت قانون را برای حفظ حقوق همه لازم می‌داند.

 

از نظر علمی و آموزشی:

1 : نسبت به پدیده‌های علمی، محیطی و تجربی حساس است و ارتباط آنها را درک می‌کند.

2 : اطلاعات لازم را در حوزه‌های علوم طبیعی، انسانی و اجتماعی کسب کرده و به نقش علوم و کاربرد آنها در پیشرفت جامعه آگاه است.

3 : با زبان و ادب فارسی مأنوس است و در کاربرد مهارتهای زبانی و استفاده از متون ساده ادبی توانایی دارد.

4 : مهارت‌های پایه را در ریاضیات می‌داند و با نقش و کاربرد در زندگی و پیشرفت سایر علوم آشنا است.

5 : با زبان عربی برای فهم بهتر قرآن و احادیث و ادعیه و ادبیات فارسی تا حدودی آشنا است.

6 : با یک زبان خارجه در حد توانایی مکالمه ساده و روزمره آشنایی دارد.

7 : می‌تواند از رسانه‌های ارتباطی برای کسب اطلاعات استفاده کند.

8 : جامعه خود و مشاغل آن را تا حدی می‌شناسد و برای زندگی در جامعه مهارت کافی دارد.

9 : نسبت به کاربرد علم در بهبود روشهای انجام کار آگاه است.

10 : روحیه علمی، قدرت استدلال و تفکر انتقادی و خلاق دارد.

11 : نحوه یادگیری خود را می‌فهمد.

12 : شیوه صحیح مطالعه و تحقیق را می‌داند.

13 : به تفکر و مباحثه علاقه‌مند است و با روش تحقیق آشنایی عملی دارد.

از نظر فرهنگی هنری:

1 : با استعدادهای خود آشنا است و سعی در پرورش آنها دارد.

2 : ابعاد زیبایی را در مخلوقات الهی توصیف می‌کند.

2 : از مشاهده و بررسی آثار هنری لذت می‌برد.

3 : با استعدادهای هنری خود آشنا است و سعی در پرورش آنها دارد.

4: از تجارب و دستاوردهای فرهنگی دیگران استفاده می‌کند و از تقلید کورکورانه اجتناب می‌نماید.

5 : با برخی از هنرهای اسلامی و ایرانی آشنا است.

6: به مطالعه متون ادبی و فرهنگی علاقه‌مند است.

7 : با فرهنگ و آداب و سنن مطلوب جامعه آشنا است و نسبت به آنها احساس تعهد می‌کند.

8 : آثار هنری و فرهنگی را با توجه به تأثیرات آنها در رشد انسان بررسی می‌کند.

از نظر اجتماعی:

1 :وظایف خود را در مقابل خانواده، دوستان و همسایگان رعایت می‌کند.

2 : نظرات اصلاحی دیگران را در مورد خود جویا می‌شود و از آنها استفاده می‌کند.

3 : برای گرفتن حق خود و دیگران تلاش می‌کند.

4 : در انجام کارها از دیگران کمک می‌گیرد و به دیگران نیز کمک می‌کند.

5 : در کارهای گروهی و اجتماعی شرکت می‌کند و به اهمیت نقش رهبری و وظایف اعضاء واقف است.

6 : برای کسب موفقیت تلاش می‌کند و از موفقیت‌های دیگران نیز شاد می‌شود.

7 : به اهمیت قانون واقف است و رعایت آن را مفید و ضروری می‌داند.

8 : به وظایف و مسئولیت‌های خود آگاه و نسبت به انجام آنها پای‌بند است.

9: به کسانی که مسئولیت خود را انجام نمی‌دهند با شیوه مناسب تذکر می‌دهد.

10 : موفقیت‌های جامعه خود را در صحنه‌های بین‌المللی ارج می‌نهد.

11 : با معنی ایثار آشنا است و در موقع لزوم از خود گذشتگی نشان می‌دهد.

12 : در برابر خدمت دیگران قدرشناس است و از آنها تشکر می‌کند.

13 : نقش زن و مرد را در خانواده و اجتماع می‌داند.

14 : خدمت کردن به مردم و میهن را وظیفه می‌داند.

از نظر زیستی:

1 : کارکرد و وظایف اعضای بدن را می‌شناسد و تناسب آنها را حفظ می‌کند.

2 : با بهداشت فردی و اجتماعی آشنا است و آن را رعایت می‌کند.

3 : در حفظ و احیای محیط زیست کوشش می‌کند.

4 : برای حفظ سلامتی خود ورزش می‌کند و در رشته ورزشی مورد علاقه خود دارای مهارت نسبی است.

5 : با کمک‌های اولیه آشنایی دارد و می‌تواند از آنها در مواقع لزوم استفاده کند.

6 : برخی از بیماری‌ها و عوامل بیماری‌زا را می‌شناسد و راههای پیشگیری از آنها را می‌داند.

7ـ نقش تغذیه را در حفظ سلامت بدن می‌داند و با تغذیه مناسب سلامتی خود را حفظ می‌کند.

 

از نظر سیاسی:

1 : سلسله مراتب حاکمیت در نظام جمهوری اسلامی را می‌داند.

2 : تفاوت حکومت دینی مبتنی‌بر ولایت فقیه را با سایر حکومت‌ها می‌داند.

3 : با تاریخ سیاسی ایران معاصر و مبارزات سیاسی بنیانگذار جمهوری اسلامی آشنایی دارد.

4 : نسبت به سرنوشت مسلمانان جهان حساس است.

5 : راه‌های حفظ استقلال، آزادی و عدم وابستگی را می‌شناسد.

6 : با فعالیت‌های سیاسی و شیوه مبارزه پیامبران و ائمه معصومین (ع) در دفاع از حق آشناست.

7 : دارای روحیه سلحشوری و دفاع از کیان کشور اسلامی است.

8 : با انتخابات و نقش آرای عمومی در جامعه آشنا است.

9 : در مواجهه با تبلیغات دشمنان میهن اسلامی از خود هوشیاری نشان می‌دهد.

10: اهمیت وحدت و امنیت ملی را درک می‌کند.

11 : نقش مردم و دین را در حکومت می‌داند.

 

از نظر اقتصادی:

1 : ارزش کار را برای بهبود وضعیت فردی و اجتماعی می‌داند.

2 : در حفظ وسایل خود می‌کوشد و با ترمیم آنها حداکثر استفاده را از آنها می‌کند.

3 : اهمیت آمادگی برای کار بیشتر و پرهیز از راحت‌طلبی را در پیشرفت اقتصادی جامعه می‌داند.

4 : نسبت به حفظ و توسعه منابع اقتصادی ملی و منطقه‌ای خود حساس است.

5 :مالکیت دیگران را محترم می‌شمارد و نسبت به رعایت آن حساس است.

6 : به نقش مشاغل و حِرف در زندگی فردی و اجتماعی آگاه است.

7 : منابع اقتصادی کشور و محیط زندگی خود را می‌شناسد و نقش آن را در رفاه عمومی می‌داند.

8 : احکام اقتصادی اسلام را می‌داند و در حد وظیفه به آنها پایبند است.

9 : برای حمایت از تولیدات داخلی استفاده از آنها را بر کالاها مشابه خارجی ترجیح می‌دهد.

10 : به مشارکت در فعالیتهای اقتصادی علاقه‌مند است.

 

 

/ 1 نظر / 19 بازدید
پرديس باکس

سلام دوست عزيز آيا مي خواهي بازديد وبلاگت را افزايش بدي ؟ آيا مي خواهيد رتبه هاي نخست موتور جستجوگر گوگل شويد؟ پيشنهاد ما را قبول کنيد و از لينک باکس هوشمند پرديس باکس استفاده کنيد. آيا مي دانيد لينک باکس چگونه باعث افزايش بازديد شما مي شود ؟ آيا با نحوه کار لينک باکس ها آشنايي داريد ؟ راهنماي کامل استفاده از لينک باکس پرديس را مشاهده نماييد www.help.pardisbox.ir شما هم در سايت ما عضو شويد و به وبلاگهاي پر بازديد بپيونديد www.pardisbox.ir با تشکر از شما توجه داشته باشيد که لينک هاي ارسالي شما هيچ نيازي به تاييد توسط گروه پشتيباني ندارد مديريت لينک باکس هوشمند پرديس باکس[گل]